انواع ضایعات آلومینیوم

بررسی انواع ضایعات آلومینیوم


معرفی انواع ضایعات آلومینیوم

از آنجایی که فلز آلومینیوم یکی از فلزهای پرکاربرد در صنعت بوده از اهمیت زیادی برخوردار است. فلز آلومینیوم در جایگاه دوم فلزات رنگین قرار دارد. علاوه بر استفاده گسترده از فلز آلومینیوم از ضایعات آن نیز استفاده‌های زیادی می‌شود. جالب است بدانید که ضایعات آلومینیوم به اندازه خود این فلز ارزش دارد. در بازار ایران ضایعات آلومینیوم به دو دسته نرم و خشک دسته بندی می‌شود و آلومینیوم نرم نسبت به آلومینیوم خشک کیفیت بهتری داشته و شکل پذیری و انعطاف آن بیشتر است. در فرایندهای ریخته گری از آلومینیوم خشک استفاده می‌شود زیرا شکننده بوده و نیاز این صنعت را برآورده می‌سازد. از آلومینیوم در تولید پروفیل ترمال بریک و پروفیل هواساز استفاده می شود برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان بهمن پروفیل در تماس باشید.

دسته بندی ضایعات آلومینیوم نرم

ضایعات آلومینیوم نرم به دلیل کیفیت و انعطاف پذیری بالا کاربرد زیادی دارند. ضایعات آلومینیوم نرم شامل:

درب و پنجره از ضایعات آلومینیوم

چارچوب‌های قدیمی که از بازسازی ساختمان‌ها بدست می‌آید به عنوان ضایعات آلومینیوم به فروش می‌رسد. درب و پنجره‌های آلومینیومی نسبت به پروفیل‌ آهنی عایق صوتی و حرارتی بهتری دارند. این ضایعات وزن کمی داشته و پس از جداسازی ضایعات آهنی به عنوان قراضه آلومینیوم نرم به فروش می‌رسند که قیمت مناسبی دارند.

ظروف و قابلمه از ضایعات آلومینیوم

در صنعت پخت و پز می‌توان ردپای آلومینیوم را مشاهده کرد. قابلمه، کتری و ظروف یکبار از انواع کاربردهای آلومینیوم در این صنعت است. از دلایل پر استفاده بودن این فلز، می‌توان به سبک بودن آن اشاره کرد. علاوه بر سبک بودن حرارت را در زمان مشخص به طور یکنواخت پخش می‌کند.

رادیاتور ماشین

رادیاتور که در جهت خنک نگه داشتن موتور خودرو فعالیت می‌کند یکی از مهم‌ترین بخش‌های اتومبیل به شمار می‌آید. رادیاتورهایی که از آلومینیوم ساخته شده‌اند مقاومت بیشتری نسبت به رادیاتورهای مسی دارند. پس از جداسازی متعلقات اضافی این ضایعات می‌توان آن را به عنوان ضایعات نرم به فروش رساند.

سیم بدون روکش آلومینیومی
سیم بدون روکش آلومینیومی

سیم بدون روکش آلومینیومی

از کاربردهای آلومینیوم می‌توان به تولید انواع سیم‌های برق اشاره کرد. آلومینیوم قیمت پایینی داشته و هدایت الکتریکی آن بالا است، لذا در صنایع برق از آن استفاده‌های زیادی می‌شود. سیم‌های بدون روکش آلومینیومی از ضایعات نرم به حساب می‌آیند که ارزش زیادی دارند و با قیمت بالایی به فروش می‌رسند.

سیم و کابل روکش دار

معمولا از سیم و کابل‌های روکش دار آلومینیومی زمانی استفاده می‌شود که کیفیت رسانش به اندازه به صرفه بودن آن اهمیت زیادی ندارد. این سیم‌ها دارای هادی از جنس آلومینیوم هستند. آیتم‌هایی مثل نوع محافظ اعم از سرب و فولاد  قیمت را تا حدودی جابه جا کند.

سیم مغز فولاد

سیم‌های مغز فولاد در مناطقی مورد استفاده می‌گیرد که درجه حرارت بالا بوده و به مقاومت خوردگی نیاز باشد. ۳۵ درصد وزن این سیم‌ها از فولاد است که پس از جداسازی فولاد آن را به فروش می‌رسانند. قیمت این سیم نیز مشابه به قیمت سیم بدون روکش است.

پروفیل و شاخه

پروفیل آلومینیومی در واگن سازی، خودرو سازی، ساخت و ساز، برق و ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر موارد نام‌برده شده پوشش رنگ نداشته باشند پس از سیم لخت بالاترین ارزش قیمت ضایعات آلومینیومی نرم را دارند.

صفحات آلومینیومی

در بدنه خودرو، هواپیما، قوطی‌های نوشیدنی، نمای ساختمان و… صفحات آلومینیومی را مشاهده می‌کنید. این صفحات پس از عبور از آلومینیوم و غلطک‌ها فشرده شده  نازک می‌شوند که در نهایت آن‌ها را بر اساس نیاز برش می‌دهند. صفحات آلومینیومی آجدار، در کفپوش‌ها مورد استفاده قرار گرفته که در ایستگاه‌های اتوبوس می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. اگر پوشش رنگ نداشته باشند تقریبا با پروفیل‌ها هم قیمت هستند.

دسته بندی ضایعات آلومینیوم خشک

ضایعات آلومینیوم خشک شکننده بوده که نمی‌توان از آن در صنایع پرکاربرد استفاده کرد. ضایعات آلومینیوم خشک عبارت‌اند از:

سیلندر و پیستون

سیلندر فضای استوانه‌ای است که پیستون در آن حرکت می‌کند، در موتورها و پمپ‌های رفت و برگشتی می‌توان سیلندر را مشاهده کرد. بدنه موتورها را معمولا به شکل ریخته گری از چدن، آلیاژ یا آلومینیوم تولید می‌کنند. اگر ضایعات سیلندر یکدست باشد می‌توان آن را به عنوان ضایعات آلومینیوم خشک به فروش رساند.

رینگ خودرو

رینگ‌های خودرو در دو دسته فولادی و آلومینیومی تولید می‌شوند. رینگ‌های آلومینیومی با نام رینگ‌های اسپرت شناخته شده‌اند که از آلومینیوم خشک ساخته شده و رنگ آن‌ها نقره‌ای است. رینگ‌های آلومینیومی نسبت به رینگ‌های فولادی سختی بهتری داشته و می‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند.  این رینگ‌ها ارزش زیادی دارند و با قیمت بالایی به فروش می‌رسند.

پرده رادیاتور و شوفاژ

شوفاژها به روش ریخته گری تولید شده و جنس آن‌ها از آلومینیوم خشک است. وزن سبک رادیاتورهای پرده‌ای باعث شده که از آن‌ها در ساختمان‌هایی که دیوار پیش ساخته دارند استفاده کنند. ضایعات شوفاژ در بازار به صورت کیلویی خریداری می‌شود.

قطعات آلومینیوم

از قطعات آلومینیوم معمولا در مکان‌هایی که ضد خردگی و زنگ زدگی دارند استفاده می‌شود. این قطعه‌ها نیز به صورت ریخته گری تولید شده و جنس آن‌ها آلومینیوم خشک است.

کرکره مغازه

از انواع آلومینیوم خشک می‌توان به کرکره‌های برقی منازل و مغازه‌ها اشاره کرد. یکی از بهترین خصوصیات این کرکره‌ها این است که مقاومت بالایی در برابر ضربات داشته و قدرت تحمل آن زیاد است.

سخن پایانی

فلز آلومینیوم از دسته فلزهایی است که حتی ضایعات آن نیز پرکاربرد بوده و قیمت بالایی دارد. این فلز به تنهایی می‌تواند بخشی از نیاز صنعت‌های مختلف را بر طرف سازد. ضایعات این فلز قیمت مناسبی داشته که انتخاب آن می‌تواند فکر هوشمندانه‌ای باشد. از کاربردهای پروفیل آلومینیوم می‌توان به هواپیما سازی، کشتی و قایق سازی، ساخت قطعات کامپیوتر، ساخت وسایل آشپزی و… اشاره کرد.

سوالات متداول درباره انواع ضایعات آلومینیوم

  1. قیمت ضایعات آلومینیومی چقدر است؟
    ضایعات آلومینیومی به دو دسته کهنه و نو دسته بندی می‌شوند که هرکدام از آن‌ها یک قیمت دارند.
  2. ضایعات آلومینیومی نرم بهتر است یا خشک؟
    ضایعات آلومینیومی نرم کاربرد بیشتری نسبت به ضایعات آلومینیومی خشک دارند. اینکه کدام یک از آن‌ها بهتر است بستگی به نیاز شما دارد.
  3. ضایعات آلومینیومی چگونه بازیافت می‌شوند؟
    در ابتدا آن‌ها را از کارخانه‌ها جمع آوری کرده، سپس آن‌ها را به انبارهای سطح کشور انتقال می‌دهند و عملیات تفکیک و فشرده سازی را شروع می‌کنند. ضایعات فشرده شده را به کارخانه‌های بازیافت انتقال داده و آن‌ها را ذوب می‌کنند، پس از ذوب کردن شمش‌های آلومینیومی تولید می‌شود که با استفاده از آن‌ها وسایل مختلفی تولید می‌شود.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 8 =